Kontakta Oss Karriär Start

Blogg

2021/07/15

ESSIQ E-foil

Blogg

2021/07/15

ESSIQ E-foil

ESSIQ E-foil

Föreställ er känslan att glida fram en bit ovanför vattenytan ståendes på en bräda vars fart kontrolleras med en handkontroll i din hand. Vet du vad vi pratar om? Har du testat? E-foil är inget nytt på marknaden men det finns alla möjligheter att bredda utbudet och få fler att kunna njuta av upplevelsen av en E-foil, ett mål som ESSIQ arbetar för att uppnå.

Under våren har 12 studenter från Chalmers gjort sitt kandidatarbete på ESSIQ: Ellinor Hallberg, Felix Davidsson, Karl Lundqvist, Marcus Lundgren, Mathilda Möller, Petr Moldan, Elias Carlsson, Anton Gunnarsson, Isak Meding, Johanna Penner, Oskar Westerlund och Jona Wilhelm har konstruerat och tillverkat en eldriven surfbräda – E-foil – med tillhörande handkontroll.

– Det var ESSIQ som kom med förslaget av kandidatarbete och vi blev genast intresserade då det verkade både spännande och utvecklande, berättar Jona Wilhelm.

Som stöd i projektet har de haft en ESSIQ:are till hjälp – Patrik Malek, konsult ESSIQ väst. När han började på ESSIQ 2016 diskuterades foiling, inte specifikt bräda men båtar.

– Det var en dröm som blev sanning och det blev den för att Jonas, Pär och jag diskuterade funktioner med foiling och då sa Jonas nu kör vi. Jag var överraskad och blev glad. Okej – nu kör vi!”, berättar Patrik.

Och körde gjorde de tillsammans med studenterna som kom från 4 olika program – Maskinteknik, Automation och Mekatronik samt Tekniskt design. De delade upp sig i olika arbetsgrupper baserat på sina kunskaper och intressen:

  • Team drivlina – som satt med styrsystem, elektronik och konstruktion av motor och hårdvara.
  • Brädgruppen som arbetade med själva brädan.
  • Foilgruppen som konstruerade vinge och mast och
  • Styrsystemgruppen som fokuserade på den tillhörande handkontrollen med ergonomisk design.

Patrik har hjälpt till med att diskuterat konceptet, tillverkningsmetod och konstruktion.

– Det skiljer sig jämfört med serieproducerade E-foils. Vi i kunde inte göra gjutformar till vingar och sånt där så då får man komma på andra sätt som man kan göra det på. Så laminering och allting får göras med helt andra metoder, berättar Patrik.

E-foils på marknaden

I dagsläget finns det en mängd olika varianter av elektriska surfbrädor på marknaden. Vissa med tillhörande bärplan (eng: foil) och andra utan. Bärplan är en hydrodynamisk vinge placerad under vattenytan, genom vilken lyftkraft genereras och därmed lyfter brädan ovanför ytan. Genom att föra brädan ovanför vattenytan minskas den yta som transporteras under vattnet och därmed minskas även vattenmotståndet som bromsar surfbrädan.

ESSIQs vision är att ta fram en foilbräda som riktar sig till en betydligt bredare målgrupp – ”hela familjen”. För att rikta sig till den målgruppen behöver brädan vara billigare än de som finns på marknaden idag och dessutom mer lättanvänd så även den oerfarne kan köra. Önskvärt är också att produkten besitter prestanda som gör den åtråvärd på marknaden.

-Fokus låg i första hand på att bygga en fungerande prototyp som sedan skulle överlämnas till ESSIQ efter projektets slut, berättar Jona.

Den lyfte vid första försöket

I juni presenterade studenterna resultatet – en fungerande E-foil som lyfte vid första testkörningen.

Det var främst Jona, Matilda och Oskar som provkörde brädan och enligt Jona var den lättare än dem han tidigare provat. Lättare blev den främst tack vare stabiliteten och att man kunde stå stillastående på den i vattnet för att sedan köra iväg. Tillskillnad från andra på marknaden där man först måste ligga ner innan man får fart och kan komma upp på knäna för att sedan resa sig.

Första testtillfället lyckades den lyfta. Visst går det att göra finjusteringar, man hamnar aldrig perfekt. Men så bra som vi hamnade hade jag inte förväntat mig. Det var bättre än vad alla hade förväntat sig. Det var verkligen glädje, Patrik Malek, konsult ESSIQ väst.

Projektet blev både spännande och utvecklande då det såklart inte var helt utan utmaningar. Det mesta med arbetet var svårt då de skulle komma på sätt att konstruera och bygga att brädan verkligen skulle hålla förklarar Patrik.

– Det är svårt att veta allt det där innan så vi fick liksom uppskatta, räkna och fråga kunnigt folk just om komposit – hur många lager vi skulle ha, vad vi skulle använda för material och allt det där. Det gällde även konstruktion med mastfäste och vingen som vi fick simulera hur mycket den skulle klara av att lyfta i olika hastigheter. Så det var svårt hela vägen men vi kände ändå att vi skulle klara av det, berättar Patrik.

ESSIQ E-foil

Nästa steg

Den befintliga brädan är ESSIQs och går att köra men det finns fortsatt tekniska saker som behöver utvecklas med bland annat vingen, styrsystem och säkerheten och då i synnerhet en funktion så motorn stänger av automatiskt om man skulle ramla eller tilta för mycket.

– Jag känner mig jättetacksam att jag fick möjligheten att jobba med detta och se resultatet och jag är taggad på att fortsätta jobba med den, avlutar han.

Nyfiken på hur brädan ser ut? Ta en titt på filmen studenterna satt ihop här.

Står du inför ett kandidatarbete eller examensarbete? Connceta med oss på ESSIQ.