Kontakta Oss Skicka In Ditt CV Start

Connected & Embedded Systems

I en modern bil finns idag över 150: ECU:er (Electronic Control Units) Inbyggda system har en stor roll i framtidens teknikutveckling

I en modern bil finns idag över 150: ECU:er (Electronic Control Units) där var och en är ett inbyggt system, och som tillsammans innehåller över en miljon rader kod. Det visar hur komplext och omfattande inbyggda system är – och hur stor roll de spelar i dagens och framtidens teknikutveckling. Inbyggda system är en förutsättning för många av de snabba tekniska framsteg vi dagligen ser runt omkring oss, och som vi ofta tar för givet. Självkörande fordon, kommunikationslänkar i mobilbasstationer, smarta Internet of Things(IoT)-moduler och mobiltelefoner är alla exempel på de oändliga möjligheterna inbyggda och uppkopplade system skapar.

Inom tjänsteområdet Connected & Embedded Systems hjälper ESSIQ svensk industri att lyckas med satsningar inom nya intelligenta elektroniska produkter. Industri 4.0 är i sin begynnelse, och allt fler företag börjar inse behovet av smarta ihopkopplade och uppkopplade system. Samtidigt saknas ofta intern kompetens inom området, och förståelse för hur sådana system designas och konstrueras på ett modernt, kostnadseffektivt sätt. På ESSIQ är vi kunskapsmässigt i yttersta framkant i alla delar av utvecklingen av inbyggda system – inom allt från elektronikkonstruktion till mjukvarautveckling.

Vi på ESSIQ är självklart en del av den här teknikutvecklingen. Våra konsulter inom Connected & Embedded Systems arbetar med hårdvarunära mjukvaruutveckling, elektronikkonstruktion, styr- och reglersystem, realtidssystem, AI och machine learning. ESSIQ har en stor en bredd av kompetenser, och de olika individerna på företaget utgör tillsammans ett starkt nätverk av olika kunskaper och erfarenheter.

Roller:
Projektledare
Mjukvaruutvecklare
Funktionsägare
Mjukvaruägare
Systemarkitekt
Kravställare

Utveckling av Automated Speach Recognition hos Volvo Trucks

Amin Saremi

Amin Saremi har en gedigen utbildningsbakgrund och besitter stor kompetens inom sitt område. Han är elektronikingenjör med inriktning mot inbyggda system och har en doktorsexamen inom signalbehandling. Amin är specialist inom ASR, Automated Speech Recoginition, och arbetar med att utveckla just det – framtidens röstteknik. Amin kom till ESSIQ 2016 och kastades då rakt in i hetluften på Volvo Cars. Några år senare har han nu klivit vidare till ett nytt uppdrag, som Voice Control Function and System Leader på Volvo Trucks. Uppdraget: att implementera molnbaserad röstassistent i lastbilar – något som aldrig tidigare gjorts.

Det kan låta luddigt, att göra något som inte gjorts förut – och på många sätt är det också det, när man arbetar med något som ska testas för första gången. Det Amin och hans projektgrupp har i uppgift är att implementera röstassistent i lastbilar. Uppdraget påbörjades i april 2018 och Amin leder projektet ur tekniskt perspektiv. Röstigenkänning är nog bekant för många inom det här fältet, men röstassistent är något helt annat, förklarar Amin. En röstassistent är betydligt mer avancerad: den ska kunna samla in data och kommunicera med personen som talar, inte bara ta emot budskap. Den ska kunna hitta platser, streama musik, söka efter information, utan att vi behöver aktivera funktionen med ett knapptryck – den ska kunna kommunicera med människan på samma nivå som vi kommunicerar med varandra.

Arbetsgången inleddes för Amins del med att göra research och undersöka förutsättningarna för projektet. Han tog del av underlag kring det som gjorts tidigare och analyserade tidigare leverantörer och insatser. I sin analys kom han fram till att en del ändringar var nödvändiga, och de ansvariga för projektet var av samma åsikt som Amin. Leverantörer byttes ut och projektet kunde starta upp under Amins tekniska ledning, med nya, förbättrade förutsättningar.

Amin arbetar tätt ihop med två Android-utvecklarteam. Målet är att implementera röstassistent i Volvos lastbilar så att chauffören inte ska behöva trycka på några knappar, vilket inte minst är en viktig åtgärd för att öka säkerheten under körning. Men även om uppdraget är intressant och utvecklande är det inte fritt från utmaningar. Amin lyfter bland annat upp att lastbilar utgör en svår miljö när det handlar om röstteknik – det är ju en brusig miljö med mycket ljudintryck, något som påverkar ljudigenkänningen negativt. Amin och hans team arbetar därför mycket med akustiska parametrar, för att hitta en fungerande lösning trots att omgivningen är långt från tyst. Självklart är det också en enorm utmaning att vara först i sitt slag – det finns inga riktiga referensobjekt, och få personer att fråga om råd. Mycket handlar därför om att testa och utvärdera, och att använda sina kompetenser, sitt team och sina erfarenheter för att hitta en väg framåt.

Genom projektet har Amin fått flera nya kompetenser, bland annat inom HMI (Human Machine Interaction) och ledarskap, och självklart om ASR och dess möjligheter i denna kontext. Arbetet har gått bra och delresultaten har fått positivt mottagande. Amin och hans projektgrupp har nått ett viktigt delmål: att kunna prata i telefon genom röststyrning i lastbilen. Under demosessioner har uppdragscheferna varit nöjda med vad som åstadkommits, och Amin berättar att han fått bra stöd av leverantören, som är ivriga att se produkten implementeras i det här sammanhanget. Och ivriga, det är vi också. Vi ser fram emot att ta del av framtidens bilar, där modern röstteknik kommer vara en viktig del. Lyckligtvis är framtiden närmare än vi tror.

  • Amin Saremi

    Amin Saremi

Connected & Embedded Systems > Profil

Johan Säfholm

Jag heter Johan Säfholm och jobbar på ESSIQ Syd. På universitet läste jag teknisk fysik och elektroteknik och hade planen att bli radionätplanerare, men snöade in på digitala kameror istället – ju mindre, desto bättre (de minsta jag jobbat med var 2x2x3 millimeter!). Sedan 2005 har jag rört mig inom optik och digital bild-/signalbehandling som oftast resulterat i någon form av konsumentprodukt: mobilkamera, övervakningskamera eller pekskärm.

Min gode vän Mikael Häll, konsultchef på ESSIQ, lockade in mig i ESSIQ-gemenskapen och jag tänkte: ”om han trivs där, så kommer jag också att göra det”. Det stämde – det har gått 2,5 år sedan dess och det blir bara bättre! Jag gillar verkligen att konsulten sätts i främsta rummet, till och med före kunden. Där tycker jag att ESSIQ sticker ut.

Just nu har jag ett uppdrag på Axis Communications som kameraingenjör, där jag programmerar produktionstester för övervakningskameror ena dagen och experimenterar med kameraprototyper andra dagen, för att sedan avsluta veckan med att köra runt i Lund och filma verkliga miljöer.

Jag tycker det är en perfekt kombination att vara konsult – jag får omväxling och stimulans på uppdraget, men tryggheten och gemenskapen hos ESSIQ. Det är ett upplägg som passar mig perfekt.

ESSIQ

Nyheter

Ta del av det som händer på ESSIQ i Stockholm, Göteborg och Malmö!

GÖTEBORG (HUVUDKONTOR)

ESSIQ Väst

Alfagatan 7,
431 49 Mölndal

STOCKHOLM

ESSIQ Öst

Gårdsvägen 10,
169 70 Solna

MALMÖ

ESSIQ Syd

Skeppsbron 7,
211 20 Malmö

Anlita ESSIQ

Boka ett möte
eller maila oss!

Vi brinner för produktutveckling och medarbetarkultur. Konsulter på ESSIQ har hög kompetens och trivs med sig själv och sina kollegor. Det är en kombination vi tror är vinnande för alla parter. Genom att skicka din förfrågan så godkänner du villkoren att vi sparar dina uppgifter, läs mer här.

BOKA ETT MÖTE KONTAKTA NÅGON AV OSS VÄLJ ANNAT TJÄNSTEOMRÅDE