Kontakta Oss Karriär Nyheter Start

UX & Service Design > Case

Inhouse-projekt för Lynk & Co

ESSIQ åtog sig att skapa något nytt inom den relativt konservativa fordonsbranschen när vi fick förtroendet att driva ett inhouse-projekt för Lynk & Co. Under några få år har fordonsbranschen transformerats till att fokusera mjukvara istället för hårdvara, digital connectivity och user experience (UX), istället för motorprestanda och häftiga fälgar. Uppdraget som nu engagerar några av ESSIQ:s Design- & UX-ingenjörer är en del av den spännande utvecklingen.

Utmaning
CEVT och Lynk & Co är företaget respektive bilmärket som ska ligga längst fram på vägen mot framtidens bilmarknad. Visionen är att skapa en sömlös integration mellan bilen, hemmet och användarens personliga liv – ett helt nytt sätt se på fordonet och föraren. Så vad är nyckeln till ett sådant samspel, som vi aldrig tidigare sett?

Genomförande
Inhouse på ESSIQ jobbas det nu för fullt med att skapa mjukvaran till en ny gadget eller enhet, med fokus på just denna integration: samspelet mellan bilen, hemmet och det personliga livet. Teamet består av UX-designers, androidutvecklare och funktionsägare. Vi har fört samman seniora, trygga ingenjörer med nyexaminerade, engagerade juniorer, och på så vis nått en stimulerande gruppdynamik.

Teamet jobbar enligt Scrum-metodiken, och har en tight dialog med teamen på CEVT. Arbetssättet skapar flexibilitet och ger ESSIQ:s delaktiga stort eget ansvar, och ett roligare sätt att jobba. Vi för också dialogen med övriga avdelningar, såsom HMI, HQ och EI, och externa leverantörer till projektet, vilket sätter teamet mitt i centrum av utvecklingen. De kan därmed vara med och påverka funktion, användning och upplevelse – bärande delar av det som ska komma att bli den slutgiltiga produkten.

Resultat
Inhouse-projektet för Lynk & Co är i full gång och slutresultatet är vi inte ensamma om att vänta på – många blickar är riktade mot utvecklingen av elbilar, och inte minst mot Lynk & Co. Vi ser spänt fram emot fortsättningen av projektet och att följa Lynk & Co:s väg mot framtidens bilmarknad.

  • Haroun Hajem

    Haroun Hajem

    UX-designer